Ben jij voor jezelf begonnen als opticien? Gefeliciteerd! Een eigen zaak openen is een fantastische stap naar een prachtige toekomst. Wanneer je zaak goed loopt kun je als ondernemer in de optiek ook prima verdienen. Echter, zeker als je in een wat grotere stad zit kun je er vergif op innemen dat je niet de enige bent. Je moet dus uitblinken. Je komt al een heel eind met goede Optiek apparatuur, maar het is daarnaast ook zaak om de klant een fijne ervaring te bieden, zodat ze terugkomen en je aanbevelen. Dit is hoe je dat doet! Zorg voor een fijne ontvangstDe klant moet zich prettig voelen vanaf het moment dat hij of zij jouw deur binnenstapt. Groet daarom iedere klant met een woordje, een glimlach en kort oogcontact. Als ze al langere tijd door je winkel drentelen: vraag dan of ze hulp kunnen gebruiken. Komt iemand voor een adviesgesprek? Biedt hem of haar dan een kopje koffie aan. Kijk naar de klant specifiekOok op lange werkdagen moet je blijven onthouden dat je klanten geen nummertjes zijn. Probeer met iedereen dat persoonlijke gesprek aan te gaan en de persoonlijke noden goed te bekijken. Kijk ook eens goed naar de gezichtsvorm van een klant en verdiep je in welk brilmontuur het beste past bij welke gezichtsvorm. Zo kun je een klant een bril bieden die diegene echt laat stralen. Hou de zaak schoonWellicht een open deur, maar niemand komt graag in een vieze winkel. Zeker op dagen dat het nat is buiten moet er eigenlijk elke avond gedweild worden. Probeer jezelf ook aan te leren om op rustige momenten niet achter de toonbank te hangen, maar met een doekje wat glazen panelen af te nemen. Het is helemaal niet erg om dit te doen waar de klant bij is: zo zien ze dat je moeite doet voor een schone zaak. Blijf lerenDe wereld blijft zichzelf vernieuwen. Op het gebied van ogen worden nog dagelijks ontdekkingen gedaan. Als opticien ben je nooit uitgeleerd. Blijf daarom cursussen en bijscholingen bezoeken, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen en je relevante informatie kunt delen met je klant.
|