Je herkent het wel, een apart zwart/wit geblokte vierkantje op een doos cornflakes. We zien het, maar doen er vrij weinig mee. Naast de producten zijn ze ook vaak te zien op advertenties, flyers en posters. Bedrijven willen de consument oproepen om het vierkantje te scannen met de smartphone. Wanneer je de QR-code scant kom je vaak terecht op een bewuste website of een online locatie. Hebben deze QR-codes wel effect op de consument en wat zijn de voordelen en nadelen van deze moderne media technologie? Wanneer er sprake is van een winactie is het makkelijk om de consument te bereiken met een QR-code. Na het scannen van de code komt de consument snel en gemakkelijk op de desbetreffende pagina terecht waarna er snel actie kan worden genomen. De mens van nu wordt namelijk steeds luier dus het gebruik van een QR-code maakt het leven van de consument wat makkelijker. De letters QR zijn dan ook een afkorting van Quick Response, oftewel “snel antwoord”. Ook op feesten en festivals worden er vaak gebruik gemaakt van de QR-codes. De toegangskaarten kunnen hierdoor sneller worden gescand en nagekeken. Tegenwoordig maak je zelfs bij de bioscoop gebruik van een QR-code om je gekochte ticket af te halen. Om een QR-code te scannen heb je wel een speciale reader app nodig. Dit is een grote nadeel omdat veel mensen weinig behoefte hebben om deze te gaan downloaden. De QR-codes zijn dus zeer handig voor bedrijven en organisatie en wat minder interessant voor de normale consument. Anno 2016 ziet de consumenten de QR-codes als normaal en zijn wij niks anders gewend. Bij het zien van een zwart/wit geblokte vierkantje weten wij vrijwel direct dat er iets te scannen valt. Tegenwoordig bestaat er ook een QR code printer. Deze kan je vinden bij websites zoals bijvoorbeeld www.kba-metronic.com. Met deze printers kun je labels uitprinten vanuit je smartphone of computer. |
http://www.kba-metronic.com/ |